niedziela, 9 czerwca 2013

Ciekawy tydzień za nami



Wg mnie to był interesujący tydzień :)




Słowem wstepu

Nie wiem jak tam waszym zdaniem ale moim mijający tydzień obfitował w ciekawe informacje. Tu coś ze stopami się działo, tu info o lokatach i naszych oszczędnościach, obligacje się popularyzują. Do tego słyszałem o domach które mają się same spłacać :) Tak na szybko :)

Finanse

Kolejna obniżka stóp procentowych, kredyty powinny potanieć, oprocentowanie lokat spadnie. Jednocześnie Polacy biją rekordy. Z lokat znikneła rekordowo duża kwota, jednaj najprawdopodobniej nie trafi ona w bardziej ryzykowne instrumenty o czym mogłaby świadczyć sprzedaż obligacji Orlenu, gdzie przy przeciętnym oprocentowaniu papiery znikły ot tak. Polacy wolą trzymać gotówkę na kontach oszczędnościowych. Łatwiej nimi zarządzać, procenty nie są mniejsze. Czyżbyśmy liczyli na powrót lokat 5%+? To raczej niemożliwe w najbliższej przyszłości. Sam myślę by za około miesiąc wpłacić większość gotówki na 4,5%/24m. Swoją drogą ponad 1 bln oszczędności brzmi bardzo fajnie :)

Gdybanie

Nie jest to jednak wszystko tak pięknie. Konta oszczędnościowe szybciej stracą na %, stopy mogą jeszcze spaść. Jednocześnie bez ryzyka nie ma szans na większe zyski. Dobrze jednak, że coś się dzieje! Mniej zablokowanej gotówki powinno poprawić popyt wewnętrzny. Jednocześnie opłacalność zaciągniętych jakiś czas temu kredytów hipotecznych we frankach spada, zrównuje się z tymi w złotówkach. Ja jednak jestem zdania, że obecnie fajnie by było móc wziąć taki kredyt ^_^

Własny dom

Te dwa wpisy zainteresowały mnie jednak najbardziej. Dom, który sam się spłaca link, oraz wymogi względem domów eko link. Zachęcam do przeczytania każdego myślącego o swoim własnym domku :). W skrócie, BOŚ twierdzi, że może nam wybudować dom o ile posiadamy 20arów ogrodzonej działki. Dom sam się będzie spłacał i da nam nawet zarobić do 600 zł miesięcznie! O ile przepisy się poprawią i pozwolą łatwo zarabiać na produkcji prądu :). Drugi link zaś jest krytyką dopłat do domów eko. Wg branży budowlanej wymogi są za duże do dopłaty. Jak dla mnie taki dom pozwoli w kilka lat odrobić tą różnicę a później to już tylko zysk. Jak to się mawia, "by oszczędzać trzeba mieć pieniądze". Czego przykłądem są doładowania pre-paid telefonów. Gdzie stawka minuty maleje wraz z większym doładowaniem :) W każdym razie te dwa linki tylko mnie umacniają w przekonaniu, że obecnie lepiej odkładać gotówkę i wyczekiwać okazji.
Z drugiej strony dowiedziałem się jak wielkie znaczenie w MdM ma zapis o nie posiadaniu domu/mieszkania wcześniej. Wyobraźcie sobie osobę po studiach, której dziadek podarował w spadku 1/16 jego starego domu, który nadaje się tylko do wyburzenia. W ten oto sposób MdM już Ci nie przysługuje, bo byłem w posiadaniu "domu".

GPW

Sprzedałem papiery GPW zaliczając minimalny zysk ~0,5%. Kapitał zainwestowałem w trakcie piątkowej sesji w inną spółkę grając pod decyzję walnego w sprawie dywidendy. Możecie próbować zgadnąć o jaką spółkę chodzi :) Zapewne w następnym tygodniu nieco się wyjaśni. Jednak póki co planuję zacząć notować wartość portfela co miesiąc wzorem zestawienia jakie co miesiąc przygotowuje Ynwestor :) Historyczne dane wartości portfela zostały odtworzone na szybko, wkład własny wg danych banku.

1 komentarz: